W listopadzie ubiegłego roku odbyło się w Bibliotece Głównej seminarium związane z historią Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, od której uruchomienia minęło w 2015 r. 170 lat.

Pierwszy odcinek Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej oddano do użytku w 1845 roku. W tym samym roku w „Kurierze Warszawskim” ukazała się informacja : „ przejechano [ z Warszawy] przez pierwszą stację Pruszków do Grodziska jakoby lotem ptaka”. Powstanie Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej było wielkim osiągnięciem techniki, jak na owe czasy, choć i dobrze służącej także i dziś, 307 wiorst (327 km) linii kolejowej z 21 stacjami i 9 przystankami osobowymi, symbol punktualności i rzetelności. Wagony osobowe kursujące w czasie istnienia „ Wiedenki” posiadały cztery klasy. Klasa czwarta charakteryzowała się brakiem dachu i twardymi ławkami dla pasażerów, w trzeciej dach był już osłonięty, ale brakowało szyb, a okna zasłonięte wyłącznie firankami, w drugiej był wagon kryty i posiadał oszklone okna oraz miękkie siedzenia bez poręczy a w pierwszej ekskluzywnej miękkie siedzenia z poręczami, a oparcia były wyściełane. Wymyślona i zbudowana przez Polaków. Samowystarczalna i z wykwalifikowanym personelem. O tym opowiadał inż. Andrzej Paszke, autor wystawy „ Para zbliża odległości”, która towarzyszyła seminarium o tym samym tytule a odbyło się 25 listopada 2015 w Gmachu Głównym Politechniki Warszawskiej, zorganizowane przez Oddział Zbiorów Specjalnych Biblioteki Głównej z okazji 170 lat od uruchomienia Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej . Dla licznie zgromadzonych , tego dnia , gości przygotowano wykłady, które zainaugurował Prorektor ds. Studenckich prof. dr hab. inż. Władysław Wieczorek a moderowała całe wydarzenie Dyrektor Biblioteki Głównej Jolanta Stępniak.

 

Było przedstawienie sylwetki Stanisława, Władysława Reymonta jako pracownika kolei i jego twórczości związanej z koleja, przedstawione przez Marię Balicką współautorkę książki „ Władysław Stanisław Reymont 1867-1925, pomocnik dozorcy plantowego i laureat literackiego Nobla”. Dyrektor Oddziału Terenowego Urzędu Transportu Kolejowego w Katowicach dr inż. Aleksander Drzewiecki przybliżył osiągnięcia prof. Aleksandra Wasiutyńskiego, twórcy Warszawskiego Węzła Kolejowego. Inż. Marek Moczulski pracownik PKP opowiadał o inż. Stanisławie Wysockim, pionierze kolejnictwa polskiego, projektancie i budowniczym DŻWW.

Tego dnia odbyła się również promocja książki dr Zbigniewa Tucholskiego „ Profesor Antoni Xiężopolski. Twórca polskiej szkoły budowy lokomotyw” wydanej przez Bibliotekę Główną Politechniki Warszawskiej.

Całej imprezie towarzyszył catering oraz sprzedaż publikacji Oficyny Wydawniczej Politechniki Warszawskiej oraz specjalnego numeru „Stolicy” poświęconemu DŻWW oraz możliwość oglądania wystawy Anety Majak i Andrzeja Paszke „ Para zbliża odległości’”. Seminarium odbyło się w 2 częściach : sesji porannej i popołudniowej. Nad sprawnym przebiegiem seminarium oraz organizacja wystawy czuwała Teresa Gumołowska (Oddział Zbiorów Specjalnych) z zespołem : Grażyna Komorowska (Ośrodek Informacji Naukowej), Piotr Gołębiewski (Administracja), Sławomir Syrek (Oddział Informatyzacji). Spotkanie okazało się także dobrą okazją do licznych rozmów i wymiany doświadczeń. Materiały seminarium dostępne są na stronie http://www.bg.pw.edu.pl/index.php/aktualnosc/443-materialy-z-seminarium-o-wiedence

TG

Reklamy