W 1920 roku rząd polski podjął decyzję o budowie portu w osadzie Gdynia. Dzięki Eugeniuszowi Kwiatkowskiemu, ówczesnemu ministrowi przemysłu i handlu, budowa gdyńskiego portu ruszyła w błyskawicznym tempie, a Gdynia stała się dla międzywojennej Polski oknem na świat z dostępem do morza. Architektura Gdyni jest unikatem na skalę światową, perłą modernizmu, wyjątkową, bo związaną z morzem. Całe modernistyczne śródmieście Gdyni powstało podczas jednej dekady lat 30. ubiegłego stulecia. Młodzi architekci, urbaniści i dekoratorzy wnętrz projektowali budynki przypominające transatlantyki, kamienice z elementami przypominającymi statki, balkonami jak mostki kapitańskie, tarasami jak pokłady, charakterystycznymi nadbudówkami i masztami flagowymi.  Obiekty nawiązujące do stylu morskiego  obejrzeć można spacerując dziś trasami Gdyńskiego Szlaku Modernizmu. Modernistyczne śródmieście Gdyni, w całości objęte opieką konserwatora zabytków, ma status Pomnika Historii.

Dom Żeglarza, ob. Wydział Nawigacji Morskiej
Akwarium Gdyńskie
Akademia Morska

 

Od 2007 r. odbywają się w Gdyni cyklicznie międzynarodowe konferencje „Modernizm w Europie – modernizm w Gdyni”, organizowane przez miasto Gdynia i Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej. Tematem tegorocznej 6. już konferencji (24-26 maja) były badania i popularyzacja architektury modernistycznej. Wśród prelegentów znaleźli się wybitni specjaliści z Polski i zagranicy.

Miałyśmy przyjemność uczestniczyć w konferencji (Teresa Gumołowska i Maria Miller-Jankowska) jako zainteresowane architekturą modernistyczną współautorki albumów popularyzujących twórczość architektów związanych z Politechniką Warszawską w okresie międzywojennym i w latach 1945-1965. Celem tych publikacji, wykorzystujących fotografie z lat 30. oraz powojennych, pochodzące z zasobów Biblioteki Głównej, było przypomnienie wybitnych architektów i konstruktorów, w tym przedstawicieli polskiego modernizmu, wywodzących się z Politechniki Warszawskiej, takich jak Romuald Gutt, Czesław Przybylski, Bohdan Pniewski, Marek Leykam czy Zbigniew Ihnatowicz.

Kościół Marynarki Wojennej proj. Mariana Lalewicza, profesora PW

Obrady odbywały się w pięknie położonym w Redłowie  Centrum Konferencyjnym Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego.

Z prawej widoczny fragment modernistycznych hal łukowych

W ramach konferencji odbyły się liczne, ciekawe wykłady, np. prof. dr hab. inż. arch. Marii Jolanty Sołtysik, Politechnika Gdańska, Gdańsk/ Gdynia Architektura gdyńskich kościołów okresu międzywojennego i jej powojenne kontynuacje., dr hab. inż. arch. Małgorzaty Rozbickiej, prof. PW, Politechnika Warszawska, Warszawa Budownictwo jednorodzinne w Warszawie w latach 1945 – 1960. Podstawy, rozwój i architektura., mgr Marii Wąchały-Skindzier, mgr Magdaleny Smagi, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, Kraków Modernizm w Nowej Hucie czy też mgr Medhanie Teklemariam, Asmara Heritage Project, Administracja Regionu Centralnego, Asmara, Erytrea Asmara Modern Heritage Conservation: Lessons Learned and Future Perspectives / Ochrona modernistycznego dziedzictwa Asmary: doświadczenia i perspektywy.

W  kuluarach oraz podczas czasu wolnego można było podzielić się z uczestnikami konferencji informacjami o zbiorach specjalnych oraz  Bibliotece Cyfrowej Politechniki Warszawskiej  i naszych  albumach  prezentujących  obiekty architektoniczne twórców związanych z Politechniką Warszawską.

W ostatnim  dniu  odbyły się w 4 wariantach  prezentacje architektury modernistycznej w terenie [ 1.Wzgórze Maksymiliana, port , Oksywie, Grabówek; 2. Dworzec kolejowy, zabudowa dzielnicy Działki Leśne, Śródmieście osią ulicy 10 lutego i Skweru Kościuszki. Profil historyczno-architektoniczny  albo  profil architektoniczno–konserwatorski ].

Zespół domków jednorodzinnych na Wzgórzu św. Maksymiliana
Kamienica Stanisława Pręczkowskiego
Państwowy Instytut Meteorologii
Dworzec Morski

We wnętrzu Dworca Morskiego

W czasie trwania konferencji była też okazja wzięcia udziału w imprezach Międzynarodowego festiwalu architektury i designu Open House, który otwiera drzwi do poznania dobrze zaprojektowanej nowoczesnej przestrzeni publicznej. Podczas jednego weekendu w roku nieodpłatnie udostępniane są wtedy najciekawsze wnętrza mieszkań prywatnych, lokali użytkowych i instytucji publicznych w mieście. Poprzez wyeksponowanie budynków remontowanych w poszanowaniu ducha i stylu epoki zwraca się uwagę na wartość historycznej architektury. Pokazuje, jak mieszkają i pracują gdynianie, twórczo przekształcając otaczającą ich przestrzeń. Open House Gdynia 2018.

Freski w hali Dworca Głównego

 

TG, MM

fot. TG, MJ

 

Reklamy